Sidor

onsdag 13 januari 2016

Kasta, svinga och slå




Man kan se lite av det sociokulturella perpektivet i min serie och jag själv tror att just det här perspektivet är inget som vi framtida lärare bör påtvinga fram från eleverna, utan det är något som eleverna bör ha i ryggmärgen. Att hjälpas åt och lösa problem tillsammans med varandra, det är något som bör komma in tidigt i barnens fostran.

Eller vad tycker/tror ni andra?

Har ni egna erfarenheter utav en sådan här situation?


4 kommentarer:

  1. Bra seriestripp! Vi lärare behöver påminna eleverna om att man kan samarbeta med varandra för att lösa problem och uppgifter istället för att ge upp eller direkt springa till läraren. Eleverna lär sig genom att hjälpa varandra.
    Det är helt klart bra att få eleverna att förstå att samarbete är viktigt redan i tidiga åldrar. Vi bör uppmuntra samarbete.
    Jag har under min uppväxt lärt mig mycket med hjälp av min syster och jag har lärt henne. Jag ser även på mina småsyskon hur de lär sig av varandra. Jag ser det som positivt att vi kan lära av varandra men det kan ju dock bli problematiskt om man lär ut fel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår helt klart vad du menar! Jag själv har en äldre bror som lärde mig ha en fotboll vid fötterna runt den tiden jag lärde mig gå! Klart man ville vara som storebror och mitt fotbollsintresse växte fort! Jag fick 10 år senare en lillebror och jag tog tidigt positionen som målvakt i fotbollslaget och lillebrorsan gjorde detsamma och eftersom att jag har 10 års mer erfarenheter så har jag nu lärt han allt jag kan, är med på matcher och guidar och hjälper honom och jag är stolt i storasysterhjärtat när jag ser vilken talang och hur duktig han är! Och sen sedan se han lära grabbarna i laget det jag har lärt honom, det är en helhäftig känsla!

      Radera
  2. En annan aspekt jag kom att tänka på, som var vanlig under min egen skolgång var att när man behövde hjälp av läraren under en lektion, så var man stressad över att min tid med läraren tog för lång tid, när man såg alla händer som räcktes upp i luften. Man sa hellre att man förstod och bad klasskompisen om hjälp efteråt, än att ta upp lärarens tid. Detta händer fortfarande, vi studenter uppfattar lärarens instruktioner på olika sätt och gemensamt diskuterar vi fram vad vi anser är det rätta svaret, mycket demokratiskt och tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tanke! Det är som du säger, och vissa vågar ju inte riktigt be läraren om hjälp (speciellt nya lärare eller vikarier) och då är kompisen ofta hjälpsam. Det är rätt fascinerande att se hur eleverna ofta tar hjälp av varandra, även om det är små eller stora saker man hjälps åt med.
      Bra tanke Jeanette!

      Radera