Sidor

måndag 4 januari 2016

Jämställdhet - finns det?

Jag har bekanta som bodde i Brasilien när de väntade sin första barn, detta hände dem:



När bebisen väl kom fick paret inte åka ifrån BB innan de tagit hål i öronen på spädbarnet: det var ju en flicka!
-----

När jag fick mitt första barn var jag så glad att det blev en frisk och glad bebis. Men allas första fråga var alltid: - Vad blev det?


Som om det skulle spela någon roll?!
När jag kom gående med min älskling i barnvagnen brukade nyfikna komma fram som ville titta och beundra underverket:
- Vilken söt tjej!
- Det är en pojke.
- Men han har ju rosa?
Vilket jag brukade svara sarkastiskt på:
- Ja, han är bög.

I boken Jämställdhet - en del av skolans värdegrund tar Maria Hedlin bland annat upp boken Egalias döttrar (som jag är stolt ägare av sedan 15 år tillbaka) där Gerd Brantenberg har bytt plats på könsrollerna vilket får läsaren att haja till flertalet gånger.

Crazy Pictures har gjort ett antal kortfilmer om just bytta könsroller:


------

Vad tycker du?
Är Sverige ett jämställt land?
Har vi anledning att fokusera på jämställdhet i skolan, som en del i undervisningen?
Har du varit med om något där du reagerade på hur icke-jämställt det kan vara?
Berätta gärna, jag vill höra din historia!

2 kommentarer:

  1. Tack för ett bra inlägg! Efter mina personliga erfarenheter kan jag faktiskt skriva att Sverige tyvärr inte är ett jämställt land. Dessvärre har jag ytterst svårt att tro att något land är jämställt överhuvudtaget, utifrån världens händelser i dagsläget. Anledningen till min åsikt är många faktiskt, om kvinnan har det väldigt svårt att framtill 2015 bli jämställt med mannen så har den med utländskt bakgrund svårt att jämställas med den infödda svenska medborgaren. Individuellt om mig är att jag är född i Sverige och talar svenska som svenskarna gör men jag ser inte ut som svenskarna ser ut. Så när jag talar i telefon i något ärende så flyter det på som smör i en het stekpanna. Men när det blir ett individuellt möte så förändras bemötandet och självklart beslutet också på helt ologiskt grund. Så jag har förlorat mycket på att möta beslutsförfattaren öga mot öga faktiskt, tyvärr så ser verkligheten ut. I början bar jag ingen slöja men då såg jag inte svensk ut heller, men nu bär jag slöjan och är det då på grund av slöjan som jag blir nekad eller? Samtidigt som jag har mött en del negativitet har jag också mött en stor skara positiva individer som har trott på mig också. Men eftersom jag är olik så respekterar jag olika. därför tror jag att inom vilken nivå som helst som man är olik inom sprider att det är okej att vara olika men utan att någon kommer till skada alltså så kommer tanken att praktiseras samt att respekteras bland människorna men så länge det finns vi och dem men inte tillsammans så kommer vi att inte komma långt och segregeringen kommer att växta intakt med låg ekonomi...

    SvaraRadera
  2. Väldigt intressant inlägg! Vet inte om jag tycker att Sverige är ett jämställt land. Många låter sig tro att färg kan se vilket kön barnet är. Vi har leksaker som är indelade i könsroller, vad skapar det för bild hos våra barn. Tycker absolut det är något vi ska ha med i undervisningen, i skolan ska alla vara lika oavsett kön, religion eller något annat.

    SvaraRadera