Sidor

torsdag 14 januari 2016

Tack för oss!

Här är lite av vår våra tankar kring kursen:

Upplägg
Upplägget med tvärgrupper är ett bra sätt att få in nya synvinklar och olika perspektiv, mycket positivt att blanda både 4-6 studenter och f-3. Bloggen är ett projekt som för flera deltagare varit främmande men spännande, en utmaning för oss som inte tidigare skrivit bloggar och samtidigt intressant att se hur de andra studenterna arbetar och resonerar. Det var dock ett litet stressmoment ibland att vara pressad att varje vecka skriva två kommentarer på andras bloggar. Detta skapade även en misstro, om kommentarerna vi fick var genuina eller på-tvingade?


Innehåll/Delmoment
Innehållet i kursen har varit mycket intressant och vi har fått tips och råd hur man kan möta olika elever och deras behov, samt hur man kan handla i olika situationer för att ta tillvara på eleven. Vi har fått förståelse för att ett intresse och välmående hos eleven är viktigt för att utvecklingen ska nå så långt som möjligt. Det är lärarens ansvar att trivseln är bra, den sociala biten är extra viktig. Vi har även fått lära oss använda olika digitala verktyg så som refereringsprogram, filmskapande, att söka efter avhandlingar och artiklar samt Googles olika verktyg. Den digitala delen i denna kurs har varit väldigt omfattande och till en början verkade fokus ligga på det snarare än innehållet. Vi hade hellre sett att koncentrationen låg på litteratur och innehåll, och att tekniken kom i andra hand (eller som en delkurs allra först) Vi brottades tyvärr ofta med felande teknik.


Litteratur
I början var det stort fokus på litteraturen men under kursens gång kom litteraturen i skymundan. Mycket vald kurslitteratur är intressant och användbar ur lärarsynpunkt, men en del har varit mindre funktionell till de uppgifter vi fått.


Telebild
De föreläsningar vi sett hade gärna fått vara inspelade, många gånger var det inget vi arbetade vidare med, sällan aktiverades vi under telebilden och ämnet som behandlades passade inte alltid in där vi var i kursen för tillfället. Ett förslag från oss är att om man vid telebildsändningarna använder tiden till uppföljning, att gå igenom litteratur och/eller till uppgifter som kort kan redovisas inför gruppen med återkoppling. Detta hade nog fört med sig att fler valt att se från lärarcentrat i stället för hemifrån, för att kunna föra dialog och få återkoppling.


Kursdokument
Kursdokumentet och övrig text var vid flera tillfällen otydligt formulerad, vi saknade även en mer kronologisk ordning på de examinerade momenten i dokumentet. Från början uppfattade vi kursen mycket strukturerad med ett omfattande kursdokument. Vi upplevde det ibland som att mycket av informationen ändrades under kursens gång, med nya direktiv och förändringar i instruktioner och detta har påverkat negativt på helheten. När kursen har ett kursdokument som täcker hela kursens innehåll såsom upplägg, examinationer etc. så bör detta gälla och inte förändras med ny information på Its. Vi ser hellre att det hade varit ett mindre omfattande kursdokument, och att detaljerade instruktioner hade presenterats inför varje delmoment i god (men inte för lång) tid innan varje examinerande uppgift.


Examinerande uppgifter
Några av de examinerande uppgifterna var otydliga i sina instruktioner. Informationen om uppgifterna från kursledare och mentor var ibland olika. Det var trevligt att det fanns både individuella och gruppinlämningar, detta skapade dynamik. =)


Övrigt
Man fick alltid svar på sina frågor och man kände sig inte dumförklarad, svaren kom ofta med vändande post så man slapp fundera så länge. Sedan är det alltid roligt att lära sig nya saker men det blev lite väl många nya saker i denna kurs för att kunna fokusera helhjärtat på alla delar.



Tack för en lärorik kurs!

Jeanette, Jessika, Jenny, Elin, Emma-Lina och Sofie
Grupp 14 - The Carbon Family

6 kommentarer:

  1. Det var ingen dålig genomgång av kursen och det ni skrev var högst aktuellt. Mycket i kursen var bra, men mycket bör förändras. Precis som ni skriver så har mycket energi och tid gått åt till att just förstå vad det egentligen är som gäller? Vi får hoppas att våra kursledare ändrar lite i sitt upplägg, så att nästa kull förhoppningsvis får det lite bättre. Tycker ni har gjort en intressant blogg, med många bra och inte minst noggranna inlägg. Så tack för ytterligare ett bra inlägg.

    SvaraRadera
  2. Vilket bra inlägg!!!
    Känns som att ni verkligen satte hammaren på spiken. Vi i vår grupp har genom hela kursen känt att väldigt mycket tid och energi har gått åt att tolka uppgifterna och vid flera tillfällen att veckans telebild varit ganska irrelevant och oinspirerande.
    Men vår handledare har hela tiden funnit för att svara på frågor som uppstått och att jobba i tvärgrupper har varit väldigt givande och utvecklande.

    Riktigt bra blogg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Malin.
      Hoppas skrivandet går bra?!

      Radera
  3. Bra sammanfattning! Håller med i allt ni skriver angående kursen och upplägget. När det gäller examinationerna och otydliga instruktioner tyckte jag uppsatsen var värst. Väldigt lite info gällande den och olika svar fick man också tyvärr. Har även märkt av att man fått väldigt olika respons på sina uppgifter beroende på vilken mentor man har. Väldigt tråkigt tycker jag då responsen är otroligt viktig! Kul att läsa era synpunkter på kursen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Amanda. Ja nu sitter säkert många och skriver utifrån instruktionerna de fått. Jag har precis lämnat in och hoppas på att jag förstått givna instruktioner. Vi får se. Lycka till med ditt arbete!

      Radera