Sidor

onsdag 13 januari 2016

Negativ solidaritet




Det här är något jag minns ifrån när jag gick i skolan och hade idrott. Alltid när vi skulle köra bollsporter som basket, fotboll, innebandy osv, var det alltid något gäng, oftast sportkillarna som alltid skulle ta lagsporterna på idrotten som världens seriösaste spel. Därtill försökte dem alltid lyckas ställa sig så dem kom i ett och samma lag så de kunde vinna överlägset. Kom då någon tjej eller kille med i laget som de visste inte var världsbäst på bollsporter blev det ofta nedlåtande toner o deppiga ansiktsuttryck när personen gick o skulle ställa sig vid laget. Senare under själva bollspelet blev dem mindre bra personerna i laget mer eller mindre ignorerade även om de var fria för en passning, för personen i fråga skulle säkert missa ändå ifall hen fick bollen. 

Det här handlar mycket om solidaritet i klassen och att läraren verkligen engagerar sig och försöker se till att alla får vara delaktiga och kanske även ha lite koll på hur lagindelningarna blir. Detta var något som jag kom att tänka på när jag funderade över vad jag skulle göra för seriestrip och hittade solidaritetsbegreppet i en av kurslitteraturen. 

Vad säger ni andra, har ni upplevt sån här situationer i skolan någon gång? Eller har ni kanske några tankar kring det här? 


Källa:
Läraryrkets Många Ansikten, Margrethe Brynolf & Inge Carlström m.fl. , 2009. 

6 kommentarer:

  1. Situationen på rasten där det skulle delas in lag och man alltid blev sist vald eller ännu värre,"Ni kan få henne". Som barn får man snart lära sig var man passar in eller inte, det är ibland otäckt lite solidaritet ute på skolorna och det handlar oftast om sport eller andra gruppaktiviteter.

    SvaraRadera
  2. Håller med er fullt ut! Det är svårt som barn att låta andra lära sig när man själv redan kan och är duktig, speciellt när det gäller sport! Jag var likadan som grabbarna i din seriestrip fast jag kanske inte sa det högt rätt ut men man visade med klara kroppsspråk att man inte gillade laget man fick. Vinnarskallen blev helt enkelt alldeles för stor under skoltiden..

    SvaraRadera
  3. Det gör ont i mig att säga det, men någonstans känns det här exemplet som en klassiker. Med det menar jag att det här är ett vanligt förekommande exempel som iallafall jag har sett ett flertal gånger. Men hur löser man det?

    Att eleverna ska lära sig att spela med alla i klassen och inte bara sina kompisar är självklart. I vanliga fall tycker jag det dock är bra när eleverna gör sitt bästa på lektionen, så länge det inte går ut över stämningen i klassen. Jag kan också tycka att det verkar svårt att nå de personer som känner sig otrygga och knappt ens vill delta på idrotten då finns andra som gillar att ta mer plats.

    Jag vill skulle vilja lägga fram frågan: Hur gör vi för att aktivera alla elever på idrottslektionerna?

    SvaraRadera
  4. Jag har haft turen och växa upp i ett litet samhälle där alla känner alla. Och när jag gick i skolan var jag kompis med alla killar i klassen så vi skämtade ju mest med varandra på idrotten så den här situationen uppstod aldrig. Men jag har upptäckt när jag vikarierat på förskolor att detta är vanligare än man tror. Att tjejer ska vara sämre på en sport bara för hon är tjej är ju så sjukt egentligen! Jag tycker det är upp till läraren i en situation som din, att läraren delar in lagen istället så det inte blir ojämna lag och sura miner riktade till en person.

    SvaraRadera
  5. Bra inlägg! man har upplevt det här när man gick i skolan, tjejerna och killarna som gick i samma klass som mig hade inte den här problemet, alltså det togs inte på allvar men däremot så hade detta hänt ju flera gånger så fort en tjej hamnar i en grupp där det är bara killar och speciellt när det handlar om sport så hör man direkt meningen..."vi kommer att förlora", tjejerna tog aldrig det på allvar eftersom vi vet att de menar inget illa men man blev lite ledsen ändå!

    SvaraRadera
  6. Intressant inlägg. Har tänkt endel på varför det mest är killar som spelar fotboll och innebandy på rasterna när man går förbi skolgårdarna. Tar dom helt enkelt upp platsen och att flickorna har svårt att ta för sig kanske? Håller med om att det är viktigt att strukturera upp idrotten så att dessa konflikter inte dyker upp.

    SvaraRadera