Sidor

torsdag 31 december 2015

Fixed mindset VS. Growth mindset

Två flickor som utefter deras bemötande, värderande, utvecklar vad Carol Dweck kallar ett "Fixed mindset" samt ett "Growth mindset"




Ett fixed mindset tror att hon har blivit tilldelad en dos av kunskap och undviker svårigheter för rädslan att misslyckas. Ett growth mindset ser svårigheter som en utmaning och ser i stället utvecklingsmöjligheterna.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Även i undervisningssyfte är här återkopplingen viktig för barnets fortsatte utveckling. Nottingham (2010) menar att återkoppling skall ske så att eleven ges information om processen som leder till målet. Ett simpelt "icke godkänd" leder inte till något lärande, snarare tvärtom, eleven får ett betyg på sitt presterande som tydligt visar att eleven inte nått hela vägen fram, utan möjlighet att förändra.

Ett system som Carol Dweck stötte på i Chicago, där elever som inte nått hela vägen fram fick betyget "Not yet", ett system som ger eleven  vetskap om att den är på en inlärningskurva som snart leder fram till målet, hon har bara inte nått dig "än" Dweck kallar detta för "The power of yet" och är en tankebana som jag kommer att ta med mig in i mitt framtida yrke som lärare.



Ref:
Carol Dweck professor i psykologi, Stanford University
James Nottingham, Utmanande undervisning i klassrummet

2 kommentarer:

  1. Det där var den snyggaste seriestrippen jag sett! Bra upplägg, fint genomfört, genomtänkt! Den här ska jag visa mina barn strax, faktiskt! Gott nytt år!

    (Det enda jag undrar är varför hon sitter på fel sida trumsetet på sista bilden? Är det med flit? :-) )

    SvaraRadera
  2. Carol Dweck är en av mina nya idoler. Jag tror verkligen att hon har kommit fram till ett system som kommer att utveckla eleverna om det följs. The power of yet är fantastisk!

    Hennes bok Mindset finns att låna som E-bok (i alla fall på mitt bibliotek). Jag har än så länge bara nosat på den, men gissar att när jag väl sätter tänderna i den kommer den vara färdigläst inom två dygn. Låna den ni också!

    Du illustrerar detta med fixed och growth mindset på ett mycket bra sätt, Jeanette. Jag kommer också ta med mig detta in i mitt yrke som blivande lärare, och jag kommer arbeta med att påverka mina framtida kollegor att göra detsamma!

    SvaraRadera