Sidor

tisdag 10 november 2015

Föreställningskarta

Vi fick en frågeställning av Inger som löd:

Vilka är dina erfarenheter och lärdomar om hur du i ditt uppdrag som pedagog på bästa sätt kan gynna barns och ungas lärande och utveckling?

Ett flertal ord och begrepp dök upp:


Vi frågade varandra vi tänker kring dem. Flera av begreppen och orden går i varandra och bildar små grupper.


  • Barnasinne - Spontanitet - Learning by doing
    • På elevens nivå
    • Lekfullhet
    • Sprallighet
    • Fantasi
    • Lek för att lära
    • Hitta på nåt kul när lektionen blir tråkig
    • “Planerad” spontanitet
  • Engagemang - Delaktighet
    • Vilja, önskan att eleverna lär och utvecklas
    • Tänka tillbaka på egna händelser som varit engagerande
    • Eleverna skapar sin undervisning genom önskemål
    • Inte för många val
  • Trygghet - Stabilitet - Rättvis men hård
    • Eleverna litar på lärarens kunskap
    • Eleverna tror på sig själv
    • Trygg miljö/stämning i klassrummet
    • Förhållningsregler
    • Skolan ska vara en trygg punkt
    • Läraren är stabil som förebild
    • Skapar grund för trygghet
    • Auktoritär lärare
    • Lärare kan prata med sina kollegor om det känns ostabilt
    • Riktlinjer
    • Lärare som en ordförande med demokrati i klassen
    • Ledande frågor
  • Likavärde - Jämställdhet
    • Att på alla sätt förmedla att alla är lika värda
    • Inte göra skillnad på barnen, behandla lika
    • Demokrati
  • Tillit - Respekt - Förtroende
    • Eleverna ska känna trygghet
    • Ömsesidig tillit, respekt, förtroende
    • Man måste förtjäna tillit, respekt och förtroende
  • Utmaning - Flexibel
    • Som lärare ligga steget före
    • Läsa av klassen
    • Flexibel i undervisningen
    • Se till att alla elever förstår
    • Olika vinklar, strategier, nya tankesätt
  • Tålamod
    • Mycket viktig komponent
    • Större förståelse = mer tålamod
    • För att hantera: yoga, räkna till 10, andas
  • Omtanke - Förståelse - Insikt
    • Att visa att man bryr sig om
    • Vilja till att hjälpa eleven både konkret med kunskap, utveckling och socialt
    • Förståelse för handling, orsak och verkan
  • Förebild
    • Barn gör som man gör, inte som man säger åt de att göra
    • Man är där under stor del av barnens vakna tid
    • Allt man gör påverkar barnen
    • Allt man säger påverkar barnen


Funderingar som kom fram i diskussionen:
Barn klarar inte av att ha tråkigt idag/Barn har aldrig tråkigt?
Har fantasin försvunnit? Försvunnen är den inte, men den serveras ofta mer idag, eller inte fantasin utan lösningar, färdiga koncept.

Vad gör man när en elevs föräldrar skiljer sig? Hur hanterar man det?

Det känns som om vi kan prata mycket kring denna karta, och kommer göra så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar