Sidor

söndag 29 november 2015

Hur lär man sig bäst?

Hur lär man sig bäst egentligen?
Det finns många teorier som talar för hur man lär sig nya saker på bästa sätt. Men vilket tror ni är det som kommer komma mest till nytta i vårt framtida yrke som lärare?

I vår grupp kom vi ganska snabbt fram till att det perspektiv som talar till oss är pragmatismen av John Dewey. Man lär sig genom "learning by doing". alltså enligt Dewey är teori och praktik sammankopplade. Enligt honom lär man sig på bästa sätt genom att praktiskt utföra de teoretiska delarna. Så som i skolan, för att vi ska förstå kunskapen måste vi kommunicera med varandra, utbyta tankar kring detta och praktisera det.
   Då man involverar eleverna i arbeten och aktiviteter som framtvingar dem att kommunicera och lösa problem som de stöter på, utvecklas dem och lär sig mer.

Jag tror att om vi alla tänker efter på hur vi har lärt oss nya saker, så kommer ni säkert på att ni har lärt er mycket genom att kommunicera med andra som redan vet och kan hjälpa er, löser problemet tillsammans eller har sett något som du vill lära dig och sedan gör utifrån det du sett. För mig exempelvis när jag började köra cross/enduro, likaså när jag började gymma så har jag blivit tillsagd, fått tips och blivit visad hur jag ska exempelvis göra när jag ska lära mig muscle ups. Vilket när man har rätt teknik och vet vad man ska träna på, blir så mycket lättare.

Här nedan kommer en liten kort film som visar på just "learning by doing", dock valde jag ingen skolsituation, för jag kom att tänka på den här när jag funderade över något exempelmaterial och tycker att den här visar väldigt bra på just det här perspektivet.






5 kommentarer:

  1. Jag tycker, precis som du skriver, att "learning by doing" är ett väldigt bra sätt att lära sig på. Om jag tänker på saker som jag själv lärt mig så är det genom det sättet som jag lärt mig väldigt mycket.
    Som Dewey framhöll så är skolan en gemenskap och att det förbises av många pedagoger som låter eleverna arbeta isolerat med egna uppgifter.
    Jag tror absolut att eleverna får ut väldigt mycket av att arbeta tillsammans och få ta del av varandras kunskap, tankar och åsikter och att göra saker praktiskt.
    Jag tror inte att man kan följa bara ett perspektiv på lärande i sitt yrke som lärare men just pragmatismen tycker jag känns som ett perspektiv som man kan använda sig av väldigt mycket i sin undervisning!

    SvaraRadera
  2. Håller med om det ni skriver. Det kanske inte är något man direkt tänker på men det mesta man har lärt sig har man lärt sig genom att diskutera med andra eller se hur någon annan gör.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med er - att Deweys perspektiv "Learing by doing" är det bästa sättet att lära. Även skolan går ut mycket på att lära sig genom teoretiska moment, så som att skriva vad som står på tavlan, tror jag absolut att eleverna får ut mer av att göra saker praktiskt. Att lära sig räkna matte lär sig barnen oftast bättre om de får exempelvis sitta två och två och leka någon mattelek, eller något annat praktiskt - iallafall för de yngre barnen. Jag vet själv att jag tyckte att bild eller slöjd var de roligaste ämnena, kanske för att det var praktiska och man lärde sig genom att göra saker?

    SvaraRadera
  4. Jag håller med er om att Deweys perspektiv är ett bra sätt att lära på men att andra perspektiv också har bra delar. Man lär sig bra när man blandar teori och praktik. Det är ibland lättare att förstå någonting när man får se hur det ska gå till och sen göra det istället för att bara läsa sig till hur man ska göra. Att diskutera och kommunicera med andra är också viktigt då man får ta del av andras kunskaper och dela med sig av sina egna kunskaper.
    I framtiden tror jag att vi kan ha nytta av det pragmatiska tänket. Det kommer säkert utvecklas nya teorier i och med all den nya tekniken och att ha en blandning av flera olika teorier i sin undervisning tror jag på.

    SvaraRadera
  5. Något jag verkligen har fastnat för är, för att ge elever den bästa inlärningsprocessen är att låta dem få använda alla sina sinnen. Några professorer har kommit fram till en teori genom test, att gör man detta sätts elevernas minneskanaler igång och de tar till sig ny information mycket lättare. Med det där vill jag säga att jag förstår varför John Dewey blivit ett namn på stort sett allas läppar. Men jag vill också säga att jag tror att det är viktigt att inte bara stanna på ett synsätt, pragmatismen, utan att det faktiskt kan finnas positivt på de andra perspektiven också.

    SvaraRadera