Sidor

onsdag 16 december 2015

Är digitala verktyg bra?

Jag har haft en del tankar kring detta med digitala verktyg. Själv är jag lite motståndare när det kommer till Ipad, mobiler och datorer i skolan. Det är bra i en viss utsträckning dock är det så att enligt ett diskussionsunderlag på Skolverkets hemsida så ska eleverna använda sig till en viss del utav digitala verktyg för att kunna anpassa sig i samhället. Som vi vet så är det skolans uppdrag.

Estetik, kultur och skapande i undervisningen - digitala verktyg, lärande och kommunikation

Som jag nämnde tidigare är jag lite emot tekniken i skolan för att funderingarna går mot hur pass eleverna påverkas utav tekniken idag. Jag kommer ihåg själv när jag gick i skolan och jag litade mer på miniräknaren än mitt egna huvud. Har någon även tänkt på hur lätt det är att hitta information med bara några tryck på mobilen? Förr fick, i alla fall jag, gå till biblioteket för att få svar på en fråga som eventuellt ingen vuxen kunde svara på eller så ville de att jag skulle söka informationen själv. Det fanns en dator i ungefär vartannat klassrum och oftast använde då andra barn de datorerna. Detta var i mina tidiga skolår för under de senare var det mer vanligt med datorer. På något sätt kom man ihåg bättre för att man fått gå igenom en sådan process och lagt manken till för att få fram ett svar.
Dock så såg jag en skillnad när jag blev vikarie inom barnomsorgen. De barnen med speciella behov (ADHD, autism etc) hade mycket nytta av de digitala verktygen. Barn med exempel autism har inte den koncentration för att sitta på en lektion längre än kanske 10-15 minuter. Men en elev jag hade med autism kunde sitta i över en timme(!). Detta var för att hen var motiverad och fick en bra formativ bedömning när hen gjorde något bra. Personligen har jag aldrig sett ett barn med autism skriva så fint och nästan felfritt. Matte verkade inte heller vara några större bekymmer efter att få ha suttit och spelat spel.

Jag måste säga att jag har både bra och dåliga erfarenheter utav digitala verktyg i undervisningen. Vad är din erfarenhet? Vad tycker du om digitala verktyg i undervisningen? Motiverar och stimulerar det barnen eller är det bara ett störningsobjekt? Tyck gärna till!  

2 kommentarer:

  1. Intressant reflektion, elever har idag helt klart all information betydligt mer tillgänglig än när en annan gick i skolan. Allt är som du skriver ett knapptryck bort och frågan är ju hur mycket av informationen som fastnar.
    Uttrycket "lagom är bäst" skulle kanske passa in men vad är lagom i det datoriserade samhället vi lever i? Det är ju det samhället som eleverna går till mötes...Det är väldigt svårt när man ser att de digitala verktygen kan hjälpa väldigt många och samtidigt vara en nackdel i vissa lärandesituationer. I det stora hela är jag nog för digitala verktyg i undervisning då det trots allt öppnar upp stora möjligheter men som lärare måste man verkligen hitta rätt sätt att använda det på som faktiskt fyller ett en positivt syfte.

    SvaraRadera
  2. Det finns både fördelar och nackdelar med att använda sig av digitala verktyg, precis som du lyfter fram i ditt resonemang. För att med hjälp av digitala verktyg kunna främja lärande gäller det att kunna integrera verktygen i de pedagogiska processerna. Vet en lärare hur, kan det bli väldigt framgångsrikt, precis som du nämner.

    Jag skulle säga att jag ser enorma fördelar med det digitala i skolan, det kan skapa motivation och väcka lusten att lära, men även underlätta för elever med speciella behov. Givetvis finns det dock en baksida. Tekniken vill inte alltid samarbeta och bristande strategier kring integrering av digitala verktyg i skolverksamheten är ett problem.

    SvaraRadera