Sidor

fredag 18 december 2015

Delaktighet i olika pedagogiska sammanhang


Vi har valt att arbeta med en klassblogg med tema värdegrund. 

Syftet är att eleven ska inhämta och utveckla kunskap och förståelse för begreppet, med extra fokus på delaktighet. Eleven ska genom användning av modern teknik kunna förmedla, söka kunskap och kommunicera med andra, som det står i läroplanen.
På bloggen finns många olika kreativa sätt att redovisa vad man har gått igenom på lektionerna, vad man lärt sig och man kan använda digitala verktyg som delmoment i undervisningen. Vi tror att det gör bloggen både roligare att uppdatera för eleverna och mer intressant för läsarna. Moment som ska genomföras är: upplägg, skapande, formulering samt publicering. Momenten sker enskilt, i mindre och större grupper, med eller utan hjälp av läraren. Se gärna vår lektionsplanering här.


Vi arbetar med ett "dagens ord" på en kortare lektion på 10-15 minuter varje dag. I slutet av varje lektion får några elever i uppdrag att visualisera "dagens ord" och presentera detta på klassbloggen.


Målet är att eleven ska utveckla förståelse för vårt samhälles gemensamma normer och värden. Målet är även att eleverna ska presentera sitt lärande för familj och vänner. Eleven lär sig även att reflektera över sina kunskaper genom upprepning.


Resultatet att eleven tagit till sig kunskaperna och nått det önskade målet går att se genom formativ bedömning på olika sätt, som självbedömning, kamratåterkoppling och enskilda samtal med läraren, där hen ger respons på vad som var bra och vad eleven kan tänka på i framtiden.
Projektet resulterar i att eleven utvecklar sin digitala förmåga och inhämtar kunskaper om värdegrunden.
En förhoppning vi har är att en sådan här klassblogg kan fortsätta som ett långtgående projekt.


Anser ni att detta kan vara ett kunskapsutvecklande projekt?
Vad tycker ni att vi kunnat utveckla eller göra bättre?


Ps. Gå gärna in och svara på vår enkät om digitala verktyg. Ds.

11 kommentarer:

  1. Kul att ni visade hur man kan variera blogginläggen med hjälp av många olika digitala verktyg. Roligt sätt för eleverna att redovisa och visa vad de lärt sig samtidigt som de får skapa något. Just seriestrippar tycker jag är spännande nu när man satt sig in i det lite mer, roligt att se er egna till er grupp också! Hade vart kul att se lite mer ingående hur ni tänkt lägga upp själva lektionerna med värdegrunden, eftersom det är ett så stort och djupt ämne och så få lektionstillfällen. Bra redovisning!

    SvaraRadera
  2. jätte-snygg inspelning, och vilket jobb med att fixa innehållet på bloggen, bra jobbat! Det jag saknar är, som föregående skriver, hur lektionerna ser ut, hur jobbar ni med värdegrunden rent praktiskt innan det publiceras på bloggen? Och jag saknar även årskurs, och kanske hur man kan väva in andra mer konkreta kursmål i arbetet. Era tankar om själva bloggandet hade också varit intressant, för och nackdelar?! Bra jobbat grupp 14!

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att ni gillade inlägget! :)
    Länken till lektionsplaneringen finns länkad i texten och årskurs framkommer på demobloggen.

    Glöm inte gå in och göra våran enkät om digitala verktyg!

    SvaraRadera
  4. Som det tidigare nämnt så saknar jag lite om årskurs, lektionsplanering och för och nackdelar i själva filmen. Men förutom detta så, wow! Bra jobbat, ni har fått till en jättebra och snygg film! Den är väldigt tydlig och välplanerad.

    SvaraRadera
  5. Det kan absolut vara ett kunskapsutvecklande projekt, frågan är om det går att applicera på övriga skolämnen? Jag tror det. :-)
    Dock kanske upplägget blir olika beroende på om det handlar om ett praktiskt eller teoretiskt ämne (idrott, sv, no, slöjd o s v).
    - Vad tror ni? Hur skulle uppgiften se ut om det handlade om delaktighet utifrån exempelvis ämnet slöjd (ett ämne som förekommer på mellanstadiet - bloggen är tänkt för mellanstadiet har jag förstått)?
    - Hur har ni tänkt ifråga om den/de elev/er som av integritets- och/eller sekretesskäl inte får medverka i bild eller med sitt eget namn i den här uppgiften?
    - På vilket sätt kan elev med ex. dyslexi delta aktivt i uppgiften?
    - På vilket sätt kan den här typen av digitalt verktyg fungera för klass på lågstadiet, tror ni? Blir det samma grad av delaktighet och elevinflytande för en lågstadieklass som en mellanstadieklass? Eller ökar lågstadieklassens beroende av pedagogernas hjälp och stöd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lina,

      när vi satte oss med denna uppgiften utgick vi från att projektet skulle vara applicerbart på samtliga årskurser på låg- och mellanstadiet. Det var först längre in i processen vi bestämde oss för att det skulle bli en fjärdeklass (bloggen heter Klassblogg klass 4A).
      Vi har planerat att detta arbete ska ligga utanför den ordinarie lektionstiden som en Grej of the Day eller Dagens ord som gärna får genomsyra resten av dagens och veckans lektioner. Planen är att 10-15 minuter varje dag ska gå till en mini-lektion om ett bestämt värdeord (går att läsa på demobloggen).
      Värdegrunden ska genomsyra hela undervisningen (Lgr 11) i alla ämnen och det hoppas vi att den gör om den uppmärksammas på t.ex. detta sätt.

      Självklart har vi tänkt även på integritetsskäl när det gäller bild och namn. Detta ska alltid godkännas av vårdnadshavare, och vi har förutsatt att skolan löser allt sådant innan projektet drar igång. Därför anser vi att det är bra att det finns olika sätt att redovisa på. Det finns inget tvång att barnen ska göra en videodagbok var eller vara med på foton. Självklart kan pseudonym användas om det behovet finns också.

      Jag hoppas verkligen att elever med dyslexi eller andra svårigheter ska kunna medverka aktivt, det är också en anledning till att vi valt ett såpass spektrum av presentationsmöjligheter. Undervisningen måste självklart anpassas så den fungerar för alla.

      Som jag sa tidigare så planerade vi uppgiften så att den skulle vara anpassningsbar även för lågstadiet och förskoleklassen. Det handlar om att planeringen kan se lite annorlunda ut och kanske att det blir läraren som lägger upp inläggen snarare än eleverna om dessa är yngre. Delaktigheten och elevinflytandet anser vi att det kan finnas i lika hög grad även om det blir mindre avancerade redovisningar.

      Tack för massa intressanta frågor!

      Radera
  6. Verkligen en bra redovisning som visar på flera olika sätt hur man kan få med digitala verktyg i undervisningen, kul för en äldre student som mig att se och även inspireras till hur en lektion kan digitaliseras. Känner bara att skolan verkligen behöver sätta av tid för undervisning av lärare för att kunna ge läraren en chans att vara uppdaterad i det tekniska, för det ska väl inte hänga på lärarens egna intresse antar jag, eller?

    SvaraRadera
  7. Verkligen en bra redovisning som visar på flera olika sätt hur man kan få med digitala verktyg i undervisningen, kul för en äldre student som mig att se och även inspireras till hur en lektion kan digitaliseras. Känner bara att skolan verkligen behöver sätta av tid för undervisning av lärare för att kunna ge läraren en chans att vara uppdaterad i det tekniska, för det ska väl inte hänga på lärarens egna intresse antar jag, eller?

    SvaraRadera
  8. Vilken bra redovisning! Ett välarbetat upplägg med bloggen. Detta koncept tror jag på, det går att väva in många mål från läroplanen, anpassa till elevers olika behov, skapa delaktighet och väva in i andra ämnen - vilket gör det kunskapsutvecklande på många plan. Det jag tänkte på var hur ni skulle agera kring publikationen av elever med skyddad identitet men den frågan fick jag svar på i ovanstående kommentarer. Tack för en bra film!

    SvaraRadera
  9. Ni har skapat en bra film som är tydlig med ett spännande upplägg.

    SvaraRadera
  10. Ni har skapat en bra film som är tydlig med ett spännande upplägg.

    SvaraRadera