Sidor

torsdag 10 december 2015

Regler är till för att brytas

Grupp 14 har under veckan tragglat sig igenom en hel del frågetecken om vad vi egentligen ska skriva i vårt PM.
Vad ska vara med? Vad får vara med? Vad bör inte vara med? Vad ska inledningen innehålla och vad ska jag inte ha med i den?
Vi har stött på många olika direktiv angående vad lärarna egentligen vill att vi ska ha med i vårt PM och många har blivit besvikna och känt att man gjort fel.
Vad är egentligen rätt och vad är egentligen fel?

Det får mig att tänka tillbaka på observationen vi gjorde på skolgården. Vilka regler är rätt för just den där leken? Vem bestämmer vilka miljontals olika regler vi ska använda oss av just i dag när vi leker just den här leken? Utifrån samtal med mina kära vänner i olika delar av Sverige i grupp 14 så har jag insett att alla nästan har lekt samma lekar under skoltiden fast med olika namn och regler. Så vem bestämmer vilka regler som bör följas?

Vi kom in på en het diskussion angående ”mobil-förbud” i skolan. 
- Förbud låter tråkigt och hårt tycker jag.
Då tänkte vi, men om vi har regler angående mobilanvändning i skolan? 
– regler och förbud känns på något sätt som samma sak tycker jag. 
Att bryta mot en regel är väl samma sak som att bryta mot ett förbud? Så tänkte i alla fall jag i mellanstadiet.

Jag personligen tycker att det i grunden handlar om att lära barnen i tidig ålder vad som är rätt och vad som är fel, alltså värdegrunderna. Att ha ett mobilförbud kommer inte hindra barnen att använda mobiler i skolan, det handlar om att lära dem ifrån början vad mobiler får och INTE får användas till. Många anser att man inte ska trycka på dessa punkter i för tidig ålder men vi lever i ett annat samhälle just nu. Ondskan visar sig allt mer oftare och i allt mer tidig ålder och tekniken expanderar otroligt, så kan vi stå kvar på samma punkt eller måste vi lära våra barn mycket tidigare vad mobiler, datorer, kameror och surfplattor är till för?


Vad tycker ni andra? Är jag helt ute och cyklar?

/ Elin

8 kommentarer:

  1. Intressant inlägg! Jag fastnade för det sista du skrev.
    Jag håller med om att det är viktigt att vi lär barnen från början vad som är rätt och fel! Oavsett vad det handlar om. Barnen bör få förståelse redan i tidig ålder för att det blir konsekvenser av vissa handlingar.
    Till exempel det här med bilder som sprids på nätet, det är ju ett problem och i lägre åldrar så har de kanske inte den förståelsen vad det kan orsaka. Internet är roligt men kan också vara farligt. Okunskap är farligt.
    Jag tycker att vi lärare behöver vara uppdaterade om dagens teknik och vara så insatta vi kan i vad barnen grejar med för att försöka förhindra det där hemska som kan ske på till exempel internet.

    Jag anser att det är bra med mobilförbud i skolan. Tekniken tar över väldigt mycket så en paus från mobilen är bra så kan det fokuseras på lärande, lek och kommunikation fullt ut.
    Om eleverna lär sig från första klass att mobiler inte används i skolan och de får en förståelse för varför så blir det förhoppningsvis inget problem…
    Digitala verktyg är bra och spännande om det används på rätt sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig fullt ut!
      Okunskap hos vuxna gör så att barnen kan göra vad de vill på internet. Vi måste vara insatta och förstå vad de egentligen pysslar med på alla dessa sociala medier. Visa att det faktiskt finns konsekvenser och att man måste stå för det man skriver på nätet, på samma sätt som det man säger och uttrycker i verkliga livet.

      Radera
  2. Vad det gäller att ha regler och förbud i skolan så är det som du skriver, det har en negativ klang. Och regler är för väldigt många barn intressant att bryta mot och testa gränser. Jag är istället för att man mer ska prata om förhållningssätt i olika situationer. T.ex förhållningssätt i klassrummet istället för klassrumsregler. Låter mer positivt och blir inte alls lika intressant att bryta mot dessa. sedan tycker jag att det är självklart att eleverna själva får vara med att forma dessa med lite styrning av pedagog, så de blir relevanta.

    När vi kommer till mobiltelefoner, så ser jag ingen anledning till att en elev i åk F-6 ska behöva ha den på rasterna. De kan absolut användas i undervisningssituationer under kontrollerade former. I dagens samhälle med alla lätt tillgängliga sociala medier så tror jag det skapar en stor oro bland måna barn om de vet att mobiltelefoner finns under rasten. En oro över att de används på fel sätt och att det läggs ut bilder som är kränkande. Den oron ska inget barn behöva känna och absolut inte under sin skoldag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig och förstår hur du tänker angående mobiltelefoner.
      Jag tror dock det är svårt att hindra äldre elever då man inte har koll över hela skolgården osv. Så det är lite det jag menar med att lära barnen tidigt vad som är rätt och vad som är fel och går budskapet fram så plockas förhoppningsvis inte mobilerna fram under skoltid.
      Ett långsiktigt mål, jag vet, men man måste börja nånstans för att lyckas! :)

      Radera
  3. Förra veckan frågade jag ett elevgäng som går i fyran om de hade önskat sig något i julklapp. Jag fick till svar: "Jag ska få en Samsung 6s Edge", med betoning på "ska få". I min aningen irriterade reaktion kanske jag svarade väl starkt med tanke på att eleverna bara gick i fyran, men det lät ändå följande:

    Jag tycker inte att barn ska få ha en smartphone. Att i åldern där man knappt har lärt sig läsa ordentligt få fri tillgång till ett medium där man kan bli rånad, lurad, hånad och förnedrad utan att ens veta om det kan vara jättefarligt. Vi vill att våra barn ska växa upp i en trygg miljö. Obevakad, obegränsad internettillgång är inte en trygg miljö för barn.
    Av 100 Google-sökningar av en obevakad mellanstadieelev tror jag inte att ens en handfull av dem främjar utbildning och lärande.

    Självklart ska barn kunna ringa hem till sina föräldrar, men internet kan vara rent av farligt att ge sina barn. Om man väger fördelar mot nackdelar kring om barn ska ha internet, så finns det fördelar, men i mina ögon desto fler nackdelar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig, det hela handlar ju nästintill inte om att det är själva mobiltelefonen som är farlig utan det är just internet som är det farliga och det vi inte kan hantera.

      Radera
  4. För mig är det inte självklart att en 10 åring behöver en smartphone med sig till skolan. Kan barn få vara barn ett litet tag till. När jag gjorde min observation var det inte något barn som tog upp sina telefon utan lekte eller spelade fotboll. Av samma anledning som arbetsplatser har mobilförbud kan väl skolan också ha det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. absolut, du har så rätt så men samtidigt tänker inte barn på samma sätt som vi vuxna. Vi kan följa regler och förbud. Det jag menar är att jag tror att förbud och regler inte hindrar barnen från att använda mobiler. Så jag menar på att man ska lära barnen från början vad som är rätt och vad som är fel, värdegrunderna. Då komme vi förhoppningsvis slippa oroa oss för problemen som kan komma med telefoner.

      Radera