Sidor

fredag 4 december 2015

Lärandet är inte begränsat till klassrummet

I sökandet efter klassbloggar så upptäckte gruppen att det i stora drag finns två typer av klassbloggar. Å ena sidan har vi bloggen där lärarna är den huvudsakliga skribenten. Dessa bloggar är ofta informativa och uppdateras kontinuerligt. Du finner veckobrev, ämnes information, möjlighet att sjukanmäla ditt barn och annan matnyttig information till vårdnadshavarna. Ungefär som en skolsida, som de flesta kommuner har. Nedan är exempel på en sådan blogg.

Å andra sidan har vi bloggar där eleverna är mer aktiva i bloggandet. Dessa är väldigt kreativa och med blandade upplägg. Här kan vi se filmer och frågor som barnen själva lägger upp och tar reda på svaren. Det redovisas vad barnen lär sig och små skrivna berättelser. Några av dessa bloggar behandlar frågor som rör närvaro på internet, vad händer med det som publiceras på internet, vem kan skriva på internet, vilket skydd har man osv. Ett överraskande initiativ från skolan tycker jag. Precis som man kan läsa i ”klassen i dialog med omvärlden” (D. Åkerlund 2013) så fyller bloggandet ett tomrum av lärande som kan tilltala elever som annars inte kan ta till sig kunskap i klassrummet i samma utsträckning om andra barn.

Kan tipsa om att kolla in Dilemmafilmer som berör viktiga frågor gällande Internet, appar bl.a. Det redovisas vad barnen lär sig och små berättelser skrivna av barnen. (fragvisa)



En liten diskussion som kom upp var att några bloggar innehöll ganska mycket bilder. Ja bilder talar ofta mer än ord men är det verkligen rätt att lägga ut bilder på barn i en helt okontrollerad form på internet? Vad anser ni om detta, lägger ni ut bilder på era egna barn eller syskonbarn t.ex.? 

9 kommentarer:

  1. Om föräldrarna samtycker, så är det absolut inget problem tycker jag. Det går att fotografera snett bakifrån så att inga ansikten syns osv. Så gör de på min sons förskola när de lägger ut bilder på deras låsta instagram-konto. Jag som förälder tycker att det är jättekul att få se vad de gör på dagarna.

    Jag har valt att inte lägga ut bilder på mitt barn på facebook. Nu har jag har visserligen en rätt begränsad profil men har relativt många vänner. Jag tycker inte att mitt barn ska vara med på facebook. Det enda undantaget är två bakgrundsbilder där man ser hans ryggtavla.

    Vad ansåg er grupp om att ha bilder på barnen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det bara jag och en tjej till i vår grupp som har barn och vi var ganska överens om att vi i största möjliga m¨n vill begränsa antalet bilder av våra barn på sociala medier. De bilder jag väljer att dela med mig av är valda med omsorg, tack för responsen!
      Jeanette

      Radera
  2. Tack för en trevlig blogg. För mig uppstår egentligen två frågor. Den ena är huruvida det är rätt att det finns bilder på barn på barnens egen blogg. Den frågan tycker jag rent spontant är ganska enkel att svara på. Om man anser att barnen är tillräckligt gamla att ha en egen blogg och att skriva inlägg som går att läsa för en begränsad grupp eller en offentlig, så tycker jag att det är självklart att de även skall kunna ha med bilder. Förutsätter då givetvis att alla som är med på bilderna har godkänt (barn och förälder) att synas på denna typ av arena. I en klass där man bestämt att ha en blogg måste det också vara ok att visa bilder. Annars blir liksom bloggen både anonym och tråkig. En bild på en klasskamrat som gungar eller spelar fotboll kan väl aldrig vara olämplig? Sedan finns givetvis mindre lämpliga bilder och texter som inte bör publiceras. Men detta antar jag att någon vuxen tar ansvar för. Detta med bilder och texter är ju faktiskt något som även vi vuxna måste tänka på då våra bilder oftast kan ses av vänners barn etc. Den andra frågan man bör ställa sig är istället. Varför skall vi ha en blogg om det inte är ok med bilder?

    Christer

    SvaraRadera
  3. Jag skulle bli väldigt glad om mina barns klasser hade en blogg som vi föräldrar kunde ta del av. Dock hade jag bara gått med på bloggande om det var en sluten blogg för föräldrar och skolan. Då är både elever och bilder skyddade (tror jag). Tror det kan stärka samhörigheten och gemenskapen i skolan. det kan också uppmuntra i lärandet, genom att elever får ta del av varandras lärande och aktiviteter. Det ger oss föräldrar också större insyn vad som sker under skoldagarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tanken hade jag med, varför är bloggarna offentliga? Själva konceptet av en blogg köper jag, det är både lärorikt och intressant att följa barnen och att finna information som kan vara viktig, Men varför är dem inte lösenordsskyddade?

      Radera
  4. Så länge barnen inte själva får välja om dom vill lägga ut bilder på sig själv eller inte så borde det kanske inte vara okej. Att man sen har t.ex en blogg för just sin klass och att föräldrarna får tillgång till dom, så talar ju bilder väldigt mycket för sig och det kan vara roligt att se. Jag själv har barn men än så länge bara på förskolan och där har dom ett forum där dom lägger ut bilder på ens barn i sin egna portfolie så man kan se vad som händer under dagen. Men det är något man får tillgång till efter att man som förälder har godkänt det och man kan inte se andras barn utan endast sitt/sina egna. Vilket jag tycker är en super rolig och intressant ide.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker själv de är roligt när mina vänner lägger ut bilder på sina barn så man får vara med att följa barnet. Själv lägger jag också ut bilder på mina barn men egentligen kanske det inte är okej? Att lägga ut bilder utan samtycken från barnen, men dessa tankar hade jag inte från början utan de har dykt upp de sista året.
    Skulle aldrig lägga ut bilder på andras barn om det inte skulle vara okej för barnet eller föräldern de kallar jag respektlöst att göra de.

    SvaraRadera
  6. En bild kan säga mer än tusen ord, och en bild behöver inte innehålla ansikten för att visa vad barnen hittat på. Men det gäller fortfarande att föräldrarna gett samtycke att det är okej. Jag själv lägger stort sett aldrig ut bilder på andras barn, och de få bilder jag gör syns det inte vilka det är eller så frågar jag ifall det är okej. När det gäller mina egna barn så har jag slutat lägga ut bilder hur som helst, det känns bäst så. Sen har jag kommit till underfund med att det faktiskt är deras ansikten som kommer ut på internet, och jag själv vet hur jag känner ifall någon annan lägger ut en bild på mig utan att jag godkänt det.
    Men om jag tycker det är rätt att lägga ut bilder på eleverna? Med föräldrars samtycke kan man skapa massa underbara bilder på barnens aktiviteter. Fast i min mening tycker jag också att man kan fokusera på aktiviteten och låta barnens ansikten och identitet vara dold/suddig.

    SvaraRadera
  7. Precis som ni skriver så når lärandet ut i helt nya former nu. Det finns otroligt många appar och sätt att använda på ett mer produktivt och konkret sätt, ála John Dewey, men också det sociokulturella. Mycket samarbete mellan eleverna skapar ett lärande utifrån mycket kommunikation. Mycket mycket kommunikation. Vad gäller att lägga ut bilder på sina barn, så är jag av den åsikten att jag helst inte gör det. Om min som skulle vilja det när han är lite större så är det en annan sak. Men mitt i detta kommunikationssamhälle känner i alla fall jag att jag vill bevara min integritet. Det är på något vis lite utmattande att ständigt kunna fördela sina åsikter och synas och märkas i bild och text. Så lagom är bäst. Nu när vi är så nya i detta sätt att lära ut, så tror jag samtidigt att det är lätt att dyka in i verktygens värld med hull och hår och tappa fotfästet. Källkritik för appar och olika verktyg är viktigt, så de inte tar mer energi än de ger. De ska fortgfarande vara hjälpmedel.

    SvaraRadera