Sidor

måndag 28 december 2015

Seriestripp: Dolt lärande med hjälp av populärkultur

Med min seriestripp dolt lärande vill jag visa på att man kan vinna mycket genom att koppla lärandet till sånt som är “inne” just nu, tar man hjälp av populärkultur så har man redan vunnit många av eleverna uppmärksamhet, plötsligt blir allt mer intressant!
Jag vill också koppla strippen till det dolda lärandet, vilket i sin tur kopplas till våran observation om rasten. Många av barnen på rasten ansåg att de inte lärde sig saker på rasterna (tillfrågade via en enkät) Men faktum är att de lär sig saker i många situationer, de är bara inte medvetna om att det sker. Kommer inte på rak arm på i vilken av böckerna i vår kurslitteratur jag läste om att koppla lärandet till populärkultur (kanske specialpedagogisk verksamhet?) men anser att det mycket väl kan kopplas till det vi jobbar med i denna kurs om digitala verktyg.


Jag är egentligen en av dem som räknas till de mer motsträviga vad gäller detta allt mer digitaliserande. Främst spelandet och det ständiga sittandet framför skärmar. Men det är så utvecklingen ser ut och då får man väl göra det bästa av situationen istället. I årets julkalender så kunde vi se att vuxna på 60 talet var oroliga för att barnen bara satt i sina serietidningar och på 70 talet bara lyssnade på rock, idag sitter barnen i sina skärmar...



2007 publicerade Carina Fast en avhandling om just detta, dock menade hon att förskolan eller skolan inte lyckades utnyttja de här kunskaperna, mycket på grund av att många lärare traditionellt förknippar läsande bara med böcker. 


Hur ser det ut idag? Har vi blivit bättre på att ta tillvara och utnyttja dessa kunskaper?




4 kommentarer:

  1. Väldigt bra serieinlägg! Jag tror och vad jag ser när jag jobbar i skolan att många är mer positiva till allmänt digitalisering i skolan idag jämfört med hur det var förr när jag själv gick i grundskolan. Man har insett att de har många fördelar men det ska självklart inte ta över de vanliga undervisningsformerna helt utan snarare var ett komplement i undervisningen. När den digitala inlärningen har ett klart och tydlig syfte så blir det bra alla gånger samt att det upplevs väldigt roligt och uppskattande. Spel kräver även mycket fokus vilket då kräver engagemang och koncentration det ger elverna tillfälle att träna dessa egenskaper och underlättar inlärningen för de elever som har svårare att lära sig.

    SvaraRadera
  2. Jag tror vi börjar bli bättre på att tillvarata och utnyttja den här typen av kunskaper. Det finns alltid mer man kan göra. En lärare blir inte helt färdig med sitt yrke, tänker jag. :-) Lärandet pågår hela livet.
    Det finns en teori som Howard Gardner (professor i utbildning vid Harvards universitet) tog fram 1983; teorin om multipla intelligenser. Den här teorin stötte jag själv på i mina studier för första gången 2003. Gardners teori rör en (av flera) vägar till lärande. Varje barn har sitt sätt att lära in ny kunskap, menade han. En del lär sig bra via språket medan en del lär sig bättre via musiken. I undervisningen bör läraren, menade Gardner, använda sig av olika sätt att lära ut, för att möta alla barns olika behov och för att skapa ett varierat arbetssätt. Detta kan ge eleverna en större möjlighet att mer effektivt kunna ta till sig kunskap enligt sina unika sinnen. Gardners tanke är inte att man ska ta reda på elevernas sätt att lära för att sedan sortera in barnen i fack (inlärningsstilar). Tanken är istället att använda teorin för att variera undervisningen för hela klassen. Det är viktigt att man som lärare använder alla olika sätt i sin undervisning, för att skapa en varierad undervisning, tror jag personligen. Det finns flera forskare, däribland James Nottingham, som lyfter fram effekten av att variera sin undervisning. Alla lärare har olika hjälpmedel för att komma på olika sätt att variera sin undervisning. Teorin om multipla intelligenser kan vara ett sätt.

    SvaraRadera
  3. Kul, Jessika (särskilt att du plockat med mig i din serie)! Detta är absolut något jag kunnat säga!

    Förutom att träna matte i Minecraft kan man lära sig mycket om olika material och dess utvinning i modifikationen BetterGeo, som jag tyvärr inte prövat ännu.

    Jag tycker egentligen inte att det är så konstigt att barnen inte reflekterar över sitt lärande, och det spelar inte någon större roll heller. Det viktiga är ATT de lär sig och att situationer där de kan lära sig uppstår och möjliggörs.

    Jag tror vi blir bättre på att ta tillvara och utnyttja kunskaperna om detta ju mer fortbildning och intresse vi lägger ner. Jag anser att det är av stor vikt att vi som lärare samverkar för att vi får den utbildning som det växande digitala kompetensområdet kräver.

    SvaraRadera
  4. Det finns forskare i medicin och genetik, bland annat i USA, vilka omvandlat sitt försöks fakta till ett dataspel där ungdomar via spelet kommit fram till nya problemlösningar och infallsvinklar. Allt handlar om motivation och inspiration. I en kreativ process är du fri i tanken och sinnena men fokuserad på din uppgift. Det ultimata är att koppla ihop denna kreativitet med andra lärandeformer. Hade en gång en ateistuppfödd lärare i arkitektur som formligen älskade kyrkor. Hans entusiasm och humor smittade av sig på oss elever. Han hyrde buss och guidade oss genom 3 olika uppbyggda kyrkor bland annat Uppsala Domkyrka. Vi läste hans illustrerade och kul tecknade bok om hur man bygger kyrkor från grunden. Min poäng är att ibland kan ett tråkigt ämne bli det roligaste. Det hänger ofta på hur man lär ut.

    SvaraRadera