Sidor

torsdag 10 december 2015

Sjuåring mordhotad o inlåst på skola




Det var strax innan lunch i fredags den dramatiska händelsen utspelade sig. Då mordhotades en sju år gammal pojke på en skola i Eslöv av flera andra pojkar, ingen över 12 år, skriver Skånskan. Enligt tidningen ska de fem pojkarna ha tagit med honom in på en toalett i skolan och hotat att döda honom. De har också använt en sax för att skrämma honom. Pojken ska också ha tvingats att kyssa en annan pojkes fötter medan en av pojkarna stod utanför toaletten och höll vakt. Det hela avbröts när en lärare kom. Alla inblandade är mycket unga: sju, tio och tolv år gamla. Läs artikeln här


Hur hanterar man en såhär situation?
Var kommer detta beteende ifrån, de är ju bara barn? 



:(         :(        :(         :(        :(         :(        :(         :(        :(          :(        :(         :(        :(         



9 kommentarer:

  1. Det man undrar över i sådana här sammanhang, är vad de här barnen har fått lära sig om värdegrunden, regler i skolan och vad de får med sig hemifrån? Skolan lär om olika värderingar och om vad som är rätt och fel. Föräldrarna kanske har andra värderingar än skolan och barnen kanske blir konfunderade. De kanske inte riktigt vet hur de ska hantera de olika informationerna. Trots allt, är det inte rätt att bete sig på det här viset, oavsett vilka värderingar föräldrarna ger sina barn. När det händer något sådant här, borde det bli rätt så allvarliga konsekvenser. Polisen kunde kanske visa att så här blir konsekvenserna om de hade varit straffmyndiga. Undrar om barnen tar till sig det skolan lär dem om värdegrunden eller passerar det bara.

    SvaraRadera
  2. För det första så tycker jag att det är hemskt att något sådant här kan hända på en skola och med så små barn. Och jag förstår verkligen att pojken mår dåligt efter denna händelse, jag kan tänka mig att även andra på skolan mår dåligt över att något sådant kan hända på deras skola. Det skapar nog en osäker miljö för flera. När en sådan här händelse inträffat måste man visa att detta verkligen inte är okej, att man inte får göra så. Man måste ta ett allvarligt prat med de elever som stod för hoten och även med övriga elever på skolan och visa att detta inte är okej. Även föräldrarna borde bli informerade. Sen måste det även erbjudas stöd för den elev som blev utsatt.

    Barnen måste ju ha fått denna idé någonstans ifrån, kanske från något de sett på tv, läst eller hört. Jag tror inte att det är något som de bara kom på i stunden. Det verkar som de tänkt igenom det då de hade med sig en sax samt hade en som höll vakt. Denna text och artikel påverkade mig starkt, både då det är en så ung pojke som blivit hotad och att även de andra barnen som hotade var så unga.

    SvaraRadera
  3. Men herregud, vad fruktansvärt!
    Jag vet inte hur jag skulle reagera men jag tror att jag hade blivit tokig! Inte tänkt mig för och bara blivit så förbannad, iallafall just nu.
    Man kanske lugnar ner sig med åren men hade jag sett något sådant hända idag, hade jag blivit galen!

    SvaraRadera
  4. Men nej, vad hemskt :( jag vet inte hur så pass små individer kan innehålla så mycket ondska... När jag var i den åldern hatade jag att se andra människor ledsna, men tyvärr finns det vissa som helt enkelt inte kan känna dåligt samvete. Dessa pojkar som ställde till med detta kan komma att utvecklas och bli ännu värre människor om man inte agerar så fort som möjligt och försöker sätta stopp på deras beteenden. Tyvärr är mobbning inte alls ovanligt i skolor. Därför känner jag att detta kommer nog vara det jobbigaste i min vardag som lärare i framtiden. Att se barn ledsna på grund av andra barn som inte vet hur man beter sig.

    SvaraRadera
  5. Det där är ju helt fruktansvärt!!! Blir helt paff av att något sånt där ens inträffar och så unga.. Det som kommer upp är vart är vi på väg i världen?? Vad har vi för människosyn? Vad är det vi lägger över på våra barn? vilken roll har skolan i det hela. Hur kan det bli så fel och vart kommer all ondska ifrån i så små individer.... Vet inte hur jag själv hade reagerat i lärarrollen om något sånt skulle inträffa, mobbningen är den del jag kommer ha svårast för i min framtida lärarroll.

    SvaraRadera
  6. Helt oacceptabelt! Lider verkligen med pojken som blev utsatt för detta, men det jag egentligen tänker mest på är hur unga alla dessa pojkar var.. sju, tio och tolv år. Hur tänker ens så unga pojkar tanken att mordhota en ännu yngre pojke? Även om barn lär sig om fostran och värdegrund i skolan, måste självklart även föräldrar vara delaktiga och uppfostra sina barn mer än vad som görs i skolan. Av egna erfarenheter som arbetande i skolan, är det många barn som saknar mycket fostran. Detta tycker jag är väldigt sorgligt, och om man ser på hur världen ser ut idag känns det inte som att det kommer bli bättre heller.. Hur kommer framtiden se ut är min fråga.

    SvaraRadera
  7. Vad hemskt, stackars lille pojk! Hur kan man utsätta andra för sådan ondska? Jag kan bli förvånad över hur barn beter sig ibland och hur de kan känna känslor som är så starka. Hur kan man vilja en människa något ont, vart kommer idén ifrån,vad får man ut av detta? Fostransansvaret som kommer hemifrån kan skolan aldrig kompensera upp, bara hjälpa till att utveckla. Grunden är det som föräldrarna lägger. Barn blir påverkade av omgivningen och de kan inte ta till sig informationen om de inte får hjälp med att få den förklarad. Här behövs vuxna för att inte verkligheten ska förvrängas. Ser vi inte vad som händer med våra barn? Hur de påverkas av allt som händer? Som föregående kommentar undrar jag också hur framtiden kommer se ut?

    SvaraRadera
  8. Det där fick mina ord att försvinna! Jag är helt mållös över att sådant förekommer i så små åldrar (överhuvudtaget egentligen). Det finns förmodligen många vägar att ta för att "ta tag" i problemet, för det där är ett problem! Det där är ett bevis att något brister i både skolan, men också bland eleverna. Det är inget som bara ska fokuseras på de elever som utförde dådet, utan det är något som ska göra förändring på hela skolan för att motverka en sådan fruktansvärd hög grad av mobbning! Men man får inte endast fokusera på problemen, det vet vi alla. Vi måste också komma ihåg det positiva, för förutom de barn som utförde dådet så finns det fina och omtänksamma barn. Vi måste också komma ihåg att uppmuntra dem i sina vänskapliga handlingar till sina klasskamrater/skolkamrater.
    Men händelsen som skett måste få skolan att vakna upp och ta tag i sina brister! Inget barn ska gå till skolan och vara rädd, för jag kan tänka mig att det är vad den pojken kommer känna!

    SvaraRadera
  9. Det är fruktansvärt! Det får ju bara inte hända... men så är fakta att det händer. Jag hoppas verkligen lärarna och rektorn tar tag i de som gjort detta och hjälper dem, samt den utsatta pojken. Jag tror på att ständigt arbeta med värdegrunden (Skolverket, Lgr11) hela tiden. Att sätta upp regler och gränser och göra allt för att skapa demokrati, gemenskap och trygghet i skolorna. En stabil fostransgrund och en samverkan med hemmen så gott det går.

    SvaraRadera