Sidor

söndag 13 december 2015

Lego i utbildningssyfte

Lego har de flesta svenska barn kommit i kontakt med någon gång under sin uppväxt. Många utav barnen slukar denna geniala Danska uppfinning medans andra låter det passera. Jag sprang på en artikel om en lärare, Alycia Zimmerman, från New York som använde lego i sin matematik undervisning för en lågstadieklass. Vilken bra idé kände jag med en gång! Barnen får känna, titta och kan då förstå bråk på ett helt annat sätt. Det här kanske är en metod som speciellt passar för barn med behov av lite extra stöd i skolan?  Har ni stött på lego i utbildningssyfte någon gång?



7 kommentarer:

  1. Lego känns det som alla barn har lekt med och tycker är roligt, så jag tycker det skulle vara en bra ide att använda. Tydligt och bra.
    Jag har sett och själv tagit del av lego i utbildning tidigare, fast på ett annat sätt. Det var på min arbetsplats som vi använde oss av lego i en kick-off gällande "smart produktion". Vi blev då indelade i grupper och skulle bygga ihop en modell efter en ritning, där vi i gruppen var olika stationer som tillsammans byggde ihop denna modell. En person som var "sista stationen" fick granska att modellen liknade den på ritningen. Vi alla tyckte det var roligt och givande, där man tydligt kunde förstå hur flödet i produktionen skulle fungera.
    Jag tror inte bara det är barn med speciella behov som skulle uppskatta och lära sig genom att använda lego. Alla barn och även vuxna (i vårt fall på arbetsplatsen var det så)kan ta lärdom.
    Lego är inte speciellt dyrt heller, så det känns som man har mycket att vinna på att använda det.

    SvaraRadera
  2. Detta känns som en bra metod för att lära sig saker, och inte bara för barn med speciella behov. "Learning by doing" anser jag är ett väldigt bra perspektiv att lära utifrån. Att blanda in lek i undervisningen som barn tycker är roligt tycker jag verkar som ett bra sätt att få barn att lära sig saker på.
    Jag själv har en lillasyster som är 16 år yngre och jag har hjälpt henne mycket i skolan genom liknande sätt att lära vilket har hjälpt henne att förstå och lära sig mycket fortare så jag tror absolut på att detta sätt är bra=)

    SvaraRadera
  3. Det här var faktiskt ett utav de bättre inläggen jag sett tycker jag. Ett alldeles lagom långt inlägg med en otroligt smart tips på hur en leksak kan involveras i ett barns lärande och på ett enkelt sett få de flesta elever att tycka något kan vara intressant och i bästa fall tydliggöra ett problem i till exempel matematiken. Tack.

    SvaraRadera
  4. Smart att använda sig av lego i undervisningen, att blanda in lek och föremål som barnen upplever positivt tror jag kan få en mycket bra effekt! Man kan träna bl.a. färger, matematik och finmotorik. Bra tips inför yrkeslivet eller vfun =D

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Jag såg att denna delades x-antal gånger på facebook förra veckan. Många föräldrar hade delat och gillat detta. Nästan alla skrev att dem tyckte att det var ett smart knep för att lära barnen. Jag tycker också att det är smart att försöka ta del av olika hjälpmedel när man ska undervisa. Tror också att det är bra för föräldrar att få lite olika tips på hur man kan underlätta och förklara på bästa sätt när man ska hjälpa barnen med läxor och förklara tex vad ¼ är osv. Genom ditt exempel med legobitar här ovan så tror jag att eleverna blir mer motiverade och inspirerande till att lära sig just för att dem på ett pedagogiskt och lekfullt sätt får lära sig något nytt med hjälp av något som dem redan känner till och har en koppling till sen innan.

    SvaraRadera
  7. Jag har mest stött på Lego användas i matematikundervisning för barn med speciella behov, men har själv använt liknande bitar (några plastpluppar som fanns tillhands i klassrummet) i undervisning för åk 1. Men just Lego är ju mer användbart. Brilliant!

    SvaraRadera