Sidor

måndag 7 december 2015

Upplägg på föreläsningarna?!



Nu efter ett antal föreläsningar har vi i vår grupp funderat på om de flesta av dessa föreläsningar under denna kurs hade gjort sig bättre inspelade. Vi tror att det antagligen bidragit till bättre struktur på föreläsningarna och man hade kunnat gå tillbaka om man missade något.
VI som vid några tillfällen sett föreläsningarna hemifrån får inte svar på våra frågor som vi skriver, inte ens de vi skickar till Dan på Skype vilket är tråkigt. Kanske man kunde haft ett tillfälle för bara frågor?

Många i vår grupp upplever föreläsningarna som röriga och sega, frustrerande att inte få respons på frågor m.m.

Vad tycker ni andra?

Det är klart vi ska ha datorer i skolan och ja det hjälper inte att bara ställa in datorerna i klassrummet om ingen vet hur vi ska använda dem. Klart vi ska lära oss men denna kurs känns mer som en datorkurs och att det didaktiska innehållet kommer lite i skymundan. Jag förstår att det ska kombineras men det är rörigt. Hur datorerna ska in i klassrummet, hur vi ska lära oss skriva akademiskt och arbeta med referensprogram samt att vi ska få in läroteorier och hur barn lär sig.
För mig som är helt ny och grön på denna utbildning, universitetet och aldrig jobbat i skolan blir detta övermäktigt.


En sista fråga, många har senaste veckan skrivit gemensamma blogginlägg, har vi missat något?
Ska dessa inte vara individuella?


11 kommentarer:

  1. Bra analys, instämmer totalt!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med helt och hållet till 100%!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Det är nog en diskussion som många grupper har haft....
    Bloggandet ska vara individuellt, så har jag också förstått det.

    SvaraRadera
  4. Jag tror att många redan innan kursstart kände sig besvikna eftersom telebildsdagen ändrades från torsdagar till måndagar för åk 4-6. Detta satte käppar i hjulet för de studenter som jobbar parallellt. Vårt lärcentra har dessutom inte haft lediga lokaler så att följa via telebild har inte alltid varit möjligt för oss. På måndagar sitter andra studenter från andra universitet och högskolor, och vi blir utan.

    Jag tror också att detta är något vi måste vänja oss vid, kursernas upplägg kommer att se olika ut. En del lärare kommer att disponera telebildsdagen som seminarium för diskussion av t.ex en inspelad föreläsning och andra lärare håller i föreläsningen live, som nu. Det finns säkerligen en poäng med detta upplägg även om vi inte alltid ser eller förstår den.

    Som du skriver tar all teknik och program mycket tid, och framförallt få kläm på det akademiska skrivandet. Något som jag gärna hade haft en lightversion av innan kursstart.
    "Den lärande eleven" kommer i skymundan vilket är väldigt tråkigt, men jag vill även tro att all tid vi lägger ned med diverse program och skrivspråk kommer ge belöning när kursens sista examination ska lämnas in. Möjligtvis då ser vi den röda tråden som för mig ibland är all världens olika färger och jag springer som en tok för att inte tappa bort mig själv under tiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det e verkligen så jag försöker tänka, att i slutändan så...

      Radera
  5. Jag håller med, klart att man sitter i klassrummet och lyssnar, ibland går det dock väldigt fort och man hinner inte sitta och skriva ner anteckningar. Då man kan ha missat en del, förra kursen fick vi både inspelade föreläsningar samt powerpoints vilket jag anser vara strukturerat, det handlar om att se till allas behov som vi alla vet, därför anser jag att man både ska få tillgång till de muntligt samt skriftligt. Sedan kan de va skönt att gå tillbaka och titta för att färska upp minnet, om man kollar om en inspelning eller en powerpoint.

    SvaraRadera
  6. Utifrån egen erfarenhet av studier andra universitet/högskolor, får jag säga att den här kursen är under all kritik. Så himla sorgligt, då det verkligen kunde ha varit en bra kurs OM upplägget hade varit annorlunda. Läser man kursplanen för "den lärande eleven" framgår det tydligt att betoningen INTE ska vila på de tekniska inslagen (hur många grupper pratar om tekniska problem under sina träffar? De allra flesta tror jag). Bland mycket annat. Telebildsträffarna är mest bara en upprepning av det som står i kurslitteraturen. Kurslitteratur som det förväntas att vi ska ha läst innan telebildsföreläsningen (vilket då bara blir ett stort slöseri med tid för de studenter som faktiskt läst litteraturen och förväntar sig en fördjupning eller problematisering av aktuell litteratur). Många av lärarna/föreläsarna föreläser inte, de verkar snarare bara läsa det som står i deras powerpoints, istället för att verkligen undervisa om det. Då kan man lika gärna strunta i att vara där. En powerpoint är till för att belysa det viktigaste i form av nyckelord eller bilder som hjälper oss förstå hur vi kan fördjupa våra kunskaper inom det aktuella ämnet (och det viktigaste kan därför inte vara en massa text som en föreläsare läser innantill - stor skillnad i jämförelse med den första kursen, där lärarna faktiskt föreläste och visade sig trygga i sin kunskap). Föreläsningarna om akademiskt skrivande skulle kunna förbättras på många sätt, bland annat genom att lärarna tydligt och klart ger konstruktiva exempel på HUR man gör, och inte pratar bort tiden (10 min metod-prat förra veckan, var det någon mer som tänkte på det?) eller förvirrar studenter med otydliga förklaringar. Vissa telebildsträffar skulle även fungera bättre som inspelade filmer (till exempel kortkommandon på pc respektive mac), som man kan titta på i efterhand i lugn och ro. En del föreläsare är det som kallas för "monologmonster" i retoriksammanhang (de tycker om att höra sin egen röst och besvarar inte studenternas frågor eller tar studenternas funderingar på allvar, till exempel om Zotero...).

    Jag hoppas verkligen att vi alla tar med oss vår konstruktiva kritik in i kursutvärderingen, för såhär får det inte vara. Om så många av oss studenter upplever det så, då är det något som är fel. Det kan de bara inte bortse ifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du var då brutalt ärlig men håller med dig i mkt av det du skriver tyvärr. Fruktansvärt frustrerande är det när våra uppgifter hela tiden ändrats: -nä ni ska göra så nu. SEN! - nä nu har vi ändrat nu vill vi ni ska göra såhär... så tröttsamt. Jag känner att jag inte får någon livslång lust att lära... Motivationen infinner sig lixom inte.

      Radera
    2. Hellre brutalt ärlig än dess motsats, vilket kanske är lite osvenskt. Vad vet jag. :-) Jag står för orden och hoppas att det kan hjälpa lärarna till förbättringar av kursen (man får hoppas att man kan vara konstruktiv på samma gång som man är brutalt ärlig). :-) ;-)

      Radera