Sidor

tisdag 8 december 2015

Digitala verktyg i undervisningen

Förutsättningarna för lärandet kan förändras vid användning av digitala verktyg i klassrummet, det har vi i grupp 14 diskuterat. Dock beror det mer på läraren och hens kunskaper för hur mycket och på vilka sätt som lärandet förändras. Barnen kan t.ex. vid tidigare åldrar lära sig stava på dator/lärplatta eftersom de inte behöver finmotoriken i handen för att forma bokstäverna.
Klassbloggen kan få elever i förskoleklassen och uppåt möjligheten att uttrycka sig om vad och hur de lär sig vilket är lärande i sig (Åkerlund, 2011). Som det står i läroplanen ska eleven efter genomgången grundskola kunna ”använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande” (”Lgr 11”, 2011). Därför bör eleverna komma i kontakt med de digitala verktygen tidigt.

När det gäller den formativa bedömningen så beror möjligheten till förändring med digitala hjälpmedel i första hand på läraren. Samtidigt kan man med spel, appar och program som är uppbyggda på just formativ respons utveckla lärandet hos eleverna samtidigt som de förhoppningsvis tycker att det är roligt. När det gäller digitala spel på dator, tv och lärplattor och andra kommunikativa resurser som erbjuds så handlar det mycket om uppbyggnaden av spelet/appen/plattformen för om det kan ske lärande eller inte. Just den formativa bedömningen är något vi pratat mycket kring. Det handlar i alla lärande situationer att eleven får beröm för sina ansträngningar för att hen ska lyckas bättre nästa gång och utvecklas hela tiden (Nottingham, 2013).

Ju fler källor till skapande som finns, desto bättre. Med datorer, kameror och ljudutrustning kan de estetiska uttrycken växa. Endast fantasin sätter gränsen för vad som går att göra. Samtidigt bör inte fingerfärg, lera och instrument m.m glömmas bort. När det gäller estetiska uttryck på klassbloggarna, kan vi mestadels se foton, ibland filmer och i få fall även ljudklipp.

När det gäller om mobiler ska förbjudas i skolan eller inte har vi många olika åsikter om detta - ett problem som finns världen över.


Vad tycker du?

  • Hur mycket digitala hjälpmedel/redskap ska vi ha i dagens skola?
  • Kommer du starta en klassblogg i din klass när du börjar som lärare om tre och ett halvt år?
  • Är det okej att låsa in mobilerna under skoltid?


Källor:
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011, reviderad 2015). Skolverket.
Nottingham, J. (2013). Utmanande undervisning i klassrummet - Återkoppling, Ansträngning, Utmaning, Reflektion, Självkänsla (1:3 uppl.). Stockholm: Natur & kultur.
Åkerlund, D. (2011). Klassen i dialog med omvärlden - pedagogiska vinster när skolan syns på nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar